البسه هوشمند ترنم پوشان:

کالا یا خدمتی که عرضه می کنید چیست؟

برای دوام محصول تولید شده که البسه بود به فکر جریان سازی و هدفمند کردن لباس ها شدم که هم جایگزین خوبی برای البسه های مشابه وارداتی باشند و هم آشنایی افراد با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را داشته باشد گزینه ایی که به ذهن بنده آمد این بود که از قصه و داستان های ایرانی استفاده کنم که باعث آموزش و آشنایی کودکان می شود و هم فرهنگ غنی از یاد رفته ی کشورمان را معرفی و به نمایش بگذاریم.

برای این کار باید از کتاب داستان ها برای کودکان کمک گرفته می شد تا داستان را با اشاره ی تصویری از دل کتاب به صفحه ی لباس بیاوریم که هم فرهنگ کتابخوانی فراموش شده را به نوبه ی خود احیا کرده باشیم و هم از واردات البسه های خارجی که با مضامین و عبارات دور از اخلاق ایرانی اسلامی وارد کشور می شوند را به اندازه ی خود گرفته باشیم.

لباس چون در دسترس و آشکار هست تصاویر روی آن قابل دید و موثرتر هست. مواردی که مد نظر هست میتوان به انواع قصه و حتی داستان ادامه دار، شعر، معما. هوش ریاضی. رسم خاطرات. معرفی اماکن دیدنی و باستانی. انواع اشعار بزرگان. معرفی تصویری و کتبی بزرگان و شهدا و علما و وقایع تاریخی مانند روز عاشورا. عید غدیر. قربان. فطرو عید باستانی نوروز شب یلدا و……اشاره کرد, که می توان نشر داد و فرهنگ سازی کرد.

 

البسه هوشمند ترنم پوشان

برای آموزش کودکان زیر سن مدرسه می شود از یک تصویر ساده و گویا و روان استفاده کرد که آشنایی و آموزش را در بردارد. برای سن ابتدایی از تصاویر نوستالژی و داستان هایی کوتاه از کتب کلیله و دمنه و یا داستان راستان و….. را با یک یا دو تصویر گویا اشاره کرد را داشته باشیم و یا معرفی بزرگ مردان کوچکی مثل شهید حسین فهمیده و امثال ایشان که در این سرزمین کم نیستند را معرفی کنیم.

دیگر هدفی که با تولید و طراحی این نوع لباس ها پیگیر آن هستیم گرد آمدن جمع گرم خانواده حتی برای لحظاتی که تداعی خاطرات برای آنها می شود و هم اینکه کودکان از جمع والدین لذت خواهند برد و هم اینکه باعث می شود خانواده ها پیگیر این موضاعات و انتقال تجارب و آشنا کردن آنها با مفاهیم داستان های کهن ایران زمین می شود که با ورود فرهنگ غرب فاصله بین والدین و کودکان ایجاد شده است و این فاصله ی بین جمع ها و حلقه های بستگان و اقوام نیز بیشتر می شود.. با این کار باعث ایجاد نشاط در خانواده و به دنبال آن جمع بستگان و فامیل و در طیف وسیع تر آن در جامعه بازخورد داشته باشد.

افراد بر اساس دیده ها و شنیده ها هستند که تفکر می کنند و تصمیم می گیرند. این ایده میتواند تمام اقشار را در بر گیرد و آموزشی برای سنین مختلف از راه به تصویر کشیدن داستانهای مختلف بر روی لباس به جای گفتگو یا اموزش کلامی انجام شود.

 

البسه هوشمند ترنم پوشان
البسه هوشمند ترنم پوشان

با جذابیتی که ایده محوری دارد، حرکتی برای کم کردن ارتباط کودکان و حتی بزرگسالان و والدین از فضای مجازی و ورود آنها به عالم قصه و خاطرات می شود.

کودکی که با لباس مصور و قصه ایی گویا برخورد کند خود را به جای فرد قصه قرار میدهد و نقش آن تاثیر بر درون او میگذارد با توجه به اینکه قصه ها نتیجه ی آموزشی تربیتی دارند.

برای متمایز کردن و معرفی بهتر تصاویر روی لباس که چاپ روی لباس معمول هست و آن را به مخاطب معرفی کند برآن شدیم تا از صوت و نور کمک بگیریم که با کمک مهندسین و متخصصین تیم به ساخت بردهای الکترونیکی بی خطر به لباس وصل میشود و داستان را حکایت می کند و با نور کم و زیاد می شود.

چنین روشی در ایران نیز در حال اجراست ولی از مسائل مهمی که در این راستا در حال انجام است این است که این قصه ها توسط استیکر هایی انجام می گیرد که داخل این استیکر ها برد های الکترونیکی تعبیه شده است که سبب میشود این استیکر ها هنگام حرکت فرد روشن می گردد و هنگامی که فرد ساکن است آن ها خاموش می گردد.

این از نظر اینکه داستان ها به صورت برجسته بر روی لباس قرار دارند و کاملا شفاف هستند وجه تمایزی نسبت به گونه های مشابه شناخته شده است به گونه ای که هر برد الکترونیکی به مدت دو سال عمر می کند و در برابر آب و یا دیگر مواد شوینده کاملا محافظت شده است و مدت عمر باطری آن به مدت یکسال می باشد که بعد از اتمام شارژ سال اول قابل شارژ و پس از دو سال باتری این استیکر ها تمام می گردد که قابل تعویض می باشد.

این برد های الکترونیکی در درون استیکر ها نصب می گردند و در پایان بر روی لباس دوخته و باعث می شود که داستان ها بر روی لباس روشن می شوند لازم به ذکر است که این برد های الکترونیکی بر اساس موضوع لباس اندازه و یا شدت نور آن ها برنامه ریزی می گردد.

همچنین از دیگر موارد بسیار مهمی که می توان به آن اشاره کرد این است که قابلیت هایی که این برد ها میتوانند به این لباس ها اضافه کنند عبارت است از : قابلیت لباس در جهت پخش موسیقی، قابلیت تعویض رنگ لباس به وسیله نورپردازی استیکر ها توسط گوشی موبایل و یا کلید های سخت افزاری تعبیه شده بر روی استیکر ها صورت می پذیرید.

برای جلوگیری از عوارض میدان مغناطیسی باتری مهندسین قسمت چپ بدن در قسمت پایین لباس را در نظر گرفته اند. از دیگر همفکری هایی که شده این است که برجستگی استیکر نباید زیاد باشد و از استیکر های نرم و منعطف استفاده می شود که اگر کودک بیفتد و استیکر روی لباس زیر سینه ی کودک قرار بگیرد برای او صدماتی نداشته باشد و باعث آسیب او نشود.